Clay Regazzoni na VC Monaka 1972 |
V 70.-tých a na začátku 80.-tých let vypadaly Formule 1 jako opravdová závodní auta. Působily účelně, rychle a se skvělými proporcemi a už na pohled bylo jasné, že to jsou vozy pro opravdové řidiče! Ne, že by tomu dnes bylo jinak, ale dojem z těchto starých vozů je prostě jiný, surovější.
Léta šla dál a stroje se staly tak širokými, že vozy nebyly ničím jiným, než kola připevněná k ramenům podvozku. Někdy v roce 2000 se vozy F1 dostali do druhého extrému, kdy se zavěšení co nejvíce zcvrklo k tělu, ale kola zůstala stejná (245F / 325R mm).
Myslím, že důvodem pro změnu byla pro snažší pozice pro předjíždění, ale bylo i plno dalších možností, jak toho docílit, jen si pokládám otázku, jestli tohle byl jediný racionální způsob nebo ne.
Mrzí mi, že vozy F1 z dřívějších let vypadají mnohem dramatičtěji než dnes.
1978 Mario Andretti |
Nyní se ale dostala na povrch zpráva, že dodavatel pneumatik Pirelli věří, že by návrat širších pneumatik do Formule 1, v průběhu několika příštích letech pomohl, aby se "wow faktor" závodů Formule 1 vrátil zpátky.
Jak AUTOSPORT odhalil minulý týden, technici F1 a FIA diskutují nad způsoby, jak vozy upravit tak, aby byly více zajímavé a produkovaly více vzrušení pro řidiče.
Jedním ze způsobů, je právě nasazení šírších pneumatik, které by pomohly zlepšit přilnavost v zatáčkách a potenciálně umožňují řidičům, aby "tlačili více na pilu" a celkově byl sport pro diváky zase zajímavějším.
I když rozhovory na toto téma jsou v rané fázi, ředitel Pirelli Motorsport Paul Hembery je přesvědčen, že zvýšení velikosti pneumatik je dobrá věc. Ale takovéto úpravy jsou údajně možné nejdříve v roce 2017.
Lotus z roku 1972 |
Volný překlad citací z rohovorů pro italský magazín Autosport:
"Vedli jsme o tom diskuze s Charliem (Whiting, ředitel závodů F1) a vždy říkáme, že jsme otevření všemu, co tento sport bude potřebovat", řekl Hembery pro Autosport.
"Širší pneumatiky? To zní slibně. Myslím, že když vidíte fotografie vozů z 1970, to není tak extrémní, jako u dragsterů, ale stejně si pomyslíte "Wow, podívej se na to!".
Paul Hembery
"V současné době jsou pneumatiky z určitého úhlu pohledu a jsme otevřeni k této diskusi. - Jen je třeba na to včas upozornit..."Bernie Ecclestone
I když šéfové F1 doufají, že se provedou změny na autech, jako je rostoucí přítlak a ladění designu karoserie, už v příštím roce, Hembery si myslí, že změna pneumatik může být nejdřív až sezonu po.
Doslova řekl: "Pro sezonu 2016 by bylo velmi, velmi obtížné toho dosáhnout, nejdříve však v roce 2017."
"Je také logické, že musíme počítat s časovým rozmezím, co máme, protože naše smlouva končí na konci roku 2016. Takže je nutné počítat i s tímto faktorem."
Současné pneumatiky F1 jsou 245mm široké na přední a 325mm široké na zadní nápravě. Hembery je přesvědčen, že dobrým cílem budou pneumatiky širší než 400mm.
"Byl bych rád, dostal rozměry nad 400 mm - protože to zní líp. Je to jako bychom měli 1000bhp - to by bylo také skvělé. Myslím, že část našeho sportu potřebuje, aby se dostala velká čísla zpět."
Můžete zhlédnout téměř hodinový dokument z prostředí těchto závodů v jejich zlaté éře:
Co myslíte, oživí širší pneumatiky tento kultovní motorsport, uvidíte takovéto změny rádi nebo Vám vyhovuje nynější nastavení závodů Velkých cen??
Žádné komentáře:
Okomentovat