čtvrtek 15. ledna 2015

Equus Bass 770: Muscle Car chiméra, ale pro koho?

Přestože většina car crazy lidí miluje některé ze starých dobrých amerických muscle car, slovo luxus není to, co si vybavíte jako první, při pomyšlení na osmiválcové bestie sestavené v Detroitu. Na trhu se před lety objevila firma, která by to mohla změnit. Equus se svým BASS770 je snad prvním autem, postaveném ve státech, které by se dalo s přehledem pasovat na ultimátní luxusní muscle car.


Mustang? Charger? Camaro? Ne, BASS 770

Asi největším překvapením v roce 2014 na Detroitském autosalonu byla společnost, která si dokázala vybudovat stabilní zázemí v samotném "městě motorů" Detroitu a představila tři možnosti svého modelu bez sebemenšího problému během vývoje, zcela od nuly. Jedná se o společnost Equus Automotive, se sídlem v předměstských Rochester Hills v Michiganu. Equus je latinský výraz pro koně, proto je nejspíše i zvolené logo hřebce.

Jejich produkt, který je
ódou na muscle cars pozdních 60.-tých let, nese název BASS 770. Je vyráběný na zakázku a zcela na míru. Profil vozu připomíná Mustang ze 67' (známý z filmu Bullitův Případ). Tvarování předku spolu s dvojicí světel uprostřed nelze upřít podobnost s další ikonou Mustang Shelby GT500 téhož roku (remake 60 sekund). Zatímco celek vozu působí jako další Mustang, záď vozu není tak jasně definovatelná. Může jít stále o připomínku Shelby GT500, ale díky decentnímu vytažení hran na bocích včetně podlouhlých světel mi připomíná starý dobrý Dodge Charger. Na tomto voze shledáte určitě i plno dalších podobností s jinými automobily dané éry.

Srdcem tohoto skvostu je moderní přeplňovaný motor V8 LS9
převzatý z Corvette ZR1 o obsahu 6,2 l,  což je celých 770 ccm na válec! Je naladěn na 640 koní při 6.500 otáčkách za minutu a 820 Nm při 3.800 otáčkách za minutu. Síla tohoto agregátu je přenášena na zadní kola pomocí šestistupňové manuální dvojspojkové převodovky (ano dvojspojkový manuál!), která je také převzatá z Corvetty a  je kvůli rozložení váhy umístěna až k zadní nápravě. Elektronika pohonné jednotky, kontroly stability a ABS, je také dílem GeneralMotors. Maximální rychlost by měla být kolem 320km/h! Jen si sám osobně nedovedu představit jízdu v tak vysoké rychlosti s takovýmto tvarem karoserie, ale možné je všechno. Výrobce dále udává zrychlení z 0 na 60 mil/h (cca 96,5km/h) za 3,4 sekundy.


Šasi a kostra vozu jsou převážně z hliníku s trubkovým rámem na podporu vnitřních panelů z uhlíkových vláken. To vše je navlečeno hliníkového "obalu". Díky použití všech těchto materiálů a konstrukce, je vůz na své rozměry (délka 4 927 mm, šířka 1 934 mm) relativně lehký, 1 651 kg. O zastavení se s přehledem postarají karbonovo-keramické brzdy Brembo s šesti písty vpředu a čtyřpístkovými třmeny vzadu, které se zakousávají do kotoučů o průměrech 39 cm vpředu a 35,5 cm vzadu. Zcela nezávislé zavěšení je spojeno s pružinami a magneticky ovládanými tlumiči.


Interiér je kompletně dílem designérů Equusu, jen s několika detaily převzatých z Corvetty (např. tlačítko start-stop). Je kompletně v kůži, na fotografiích si lze všimnout opravdu pečlivé práce čalouníků. Old-school páčkové spínače pro ovládání některých prvků elektroniky a ovládání klimatizace zasazené do chromového rámečku, působí jako staré klasické rádio ze 60.-tých let. Skutečné rádio je od Alpine s velkou dotykovou obrazovkou.Vůz nabízí posádce i bezpečnostní prvky v podobě airbagů. Crash testy byly zatím provádené jen na počítači, na skutečné výsledky auta se zatím čeká.

 

 
A teď asi to nejzásadnější, co rozděluje názory lidí na tento vůz. Cena. Ceny začínají
na 250.000 dolarech, tedy kolem
4,7 milionu korun. Za plně upravený Bass dle svých představ, ať už se jedná o výbavu, či odlehčení pro lepší výsledky na tratích apod. si připlatíte minimálně 50.000 dolarů. Celkově se tedy cena u upraveného kousku vyšplhá na 5,6 milionu korun a to není málo. Při pročítání různých článků a diskuzí, jsem si ale nemohl nevšimnout některých velmi negativních komentářů domácích američanů, které Bass příliš neoslovil. Velice často kontrují tím, že za tu cenu by pro ně bylo zajímavější pořídit si třeba originální Mustang z roku 67-69, osadit ho novějšími továrními motory, převodovkou od Fordu o podobném výkonu apod., než motorem z Chevroletu a stejně tak si předělat interiér na zakázku a i tak by je to všechno vyšlo mnohem levněji. V zásadě mají pravdu, za zlomek ceny už by se dal s přehledem upravit nějaký starší kousek na parametry minimálně dost podobné Bassu.


Já zase oceňuji nápad převést klasiku do moderního světa svým způsobem, než "jen" upravovat tovární vozy renomovaných automobilek z historie a i přes možná přemrštěnou cenu, získáte naprostý custom car, vybudovaný od nuly v
relativně malé společnosti s citem pro detail. Jedinou výtku bych měl ke ztvárnění názvu automobilky Equus na levé části zádi. Nemůžu se zbavit dojmu, že se jedná o lacinou samolepku koupenou někde na benzíně a nalepenou majitelem vozu bez vkusu, ale to je jediná věc, která mne na voze trochu bije do očí. I tak se ale Bassu nedá upřít jedno, když se podívám na fotografie nebo videa Equuse, jako bych se přenesl do zlaté éry amerických muscle cars a feeling této doby z auta doslova křičí, i přes veškeré moderní technologie použité při výrobě, narozdíl od dnes různě upravených aut ze 70.tých let nebo jejich dnešních nových přímých nástupců. Je to více než důstojná reinkarnace idolů dané doby spojená v jeden celek, jakási chiméra. Bohužel s touto cenovkou to není auto pro běžného smrtelníka. Ale i tak, se podařilo firmě v roce 2014 na Detroitském autosalonu uzavřít objednávky hned na 20 kusů, což je solidní začátek...

Jak by mohl vypadat Váš Bass 770 si můžete vyzkoušet pomocí jednoduché aplikace i sami na oficiálních stránkách výrobce (zde).

 
Jednoduchá aplikace na stránkách výrobce

Základní specifikace (můžou se lišit dle požadavků zákazníka):

Equus BASS 770
Motor:
Přeplňovaný 6.2L (8 x 770 cc)
 
Typ: 
90 stupňový V8
hliníkový blok i hlavy
titanové ventily
hydraulická zdvihátka
mazání s tzv. suchou skříní
 
Výkon:
640
koní (při 6.500 ot./m.)

820 Nm
(při 3.800 ot./m.)
 
Převodovka:
6-ti stupňová, manuální
s dvojspojkou montovanou k zadní nápravě
Maximální rychlost:
(udávaná výrobcem)
cca 320 km/h

Zrychlení:
0 to 60 mph -3.4 s

Kola:
 
255/40 R19 vpředu
285/40 R19 vzadu
Michelin Pilot Sport
 
Brzdový systém: 
Brembo® 4 -ventilované, křížem-děrované karbon-keramické kotouče
Vpředu šestipístkové třmeny s 39 cm kotouči
Vzadu čtyřpístkové třmeny s 35,5cm
Systém ABS
 
Rozměry: 
Délka 4927 mm 
Šířka 1934 mm
Výška 1390 mm
Rozvor 2950 m

Váha:
 
3459 lb. / 1569 kg


Video z Youtube:


Fotogalerie:















Žádné komentáře:

Okomentovat